Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης

Μαθήματα – Νέα
 

Τμήμα: Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
Τίτλος μαθήματος: Γυναίκα και Κινηματογράφος
Διδάσκουσα: ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗΠεριγραφή μαθήματος

Οι γυναικείες σπουδές συμπληρώνουν ήδη μια εξαιρετικά πλούσια σε αναζητήσεις και μεθοδολογικές ανακατατάξεις τριακονταετία. Ξεκινώντας από το χώρο της κοινωνιολογικής και πολιτικής προσέγγισης και περνώντας από τη σημειολογία, το στρουκτουραλισμό και την ψυχανάλυση η μελέτη της παρουσίασης της γυναίκας στον κινηματογράφο παρουσιάζει μιαν ενδιαφέρουσα διαδρομή που συμπεριλαμβάνει όλους τους σημαντικούς σταθμούς της σύγχρονης σκέψης και θεωρίας. Από τις αρχικές μελέτες των γυναικείων προτύπων σε μεγάλες συνεκτικές κινηματογραφίες όπως το Χόλυγουντ (Molly Haskell) μέχρι τις θεωρητικές τοποθετήσεις για το δομικά «ανδρικό» βλέμμα στον κινηματογράφο που καθηλώνει τη γυναίκα στη θέση του ερωτικού αντικειμένου (Laura Malvey), σημαντικά κείμενα είδαν το φως της μέρας δημιουργώντας μια νέα ριζοσπαστική οπτική.

Πέρα όμως από τη μελέτη της γυναίκας μπροστά από την κάμερα και τη δυνατότητα ανάγνωσης των γυναικείων εικόνων πέρα από την φαλλική οπτική, σημαντικό πεδίο των σύγχρονων αναζητήσεων περιλαμβάνει η μελέτη της γυναίκας πίσω από την κάμερα και η διερεύνηση ερωτημάτων όπως η δυνατότητα ύπαρξης ενός «γυναικείου» κινηματογράφου. η «διαφορετικότητα» των γυναικείων πορτραίτων τα οποία δημιουργούνται από γυναίκες κινηματογραφίστριες η ιδιαιτερότητα της θεματολογίας των γυναικών δημιουργών.

Οι δύο παραπάνω άξονες που εξετάζουν τα θέματα που άπτονται της γυναίκας όπως παρουσιάζεται μπροστά και πίσω από την κάμερα θα μελετηθούν μέσα από την ανάλυση (κατά χρονολογική σειρά) των σημαντικότερων σχετικών κειμένων σε συνδυασμό με προβολές, αφού προηγηθεί μια εισαγωγή στις μεθοδολογικές προσεγγίσεις που καθόρισαν τη γυναικεία σκέψη τις τελευταίες δεκαετίες. Σ’ ένα δεύτερο στάδιο θα γίνει απόπειρα προσέγγισης των σχετικών θεμάτων και στον ελληνικό κινηματογράφο.

Αναλυτική περιγραφή μαθήματος…

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  • Claire Johnston (ed.), The work of Dorothy Arzner: Towards a Feminist Cinema, British Film Institute, London 1975
  • E. Ann Kaplan (ed.) Women in Film Noir, British Film Institute, London 1978
  • Isabelle de Courtivron and Elaine Marks, New French Feminisms, Amherst, Mass., University of Massachusetts Press 1980
  • Kay Karyn and Peary Gerry (eds), Women in the Cinema: A critical Anthology, , Dutton, New York, 1977
  • L. Williams and M.A. Doane (eds) Re-visions: Feminist Essays in Film Analysis, American Film Institute, Los Angeles 1981
  • Richard Dyer, Stars, British Film Institute, London 1979
  • Patricia Erens (ed.), Sexual Stratagems: The World of Women in Film, Horizon Press, New York 1979
  • Molly Haskell, From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies, Holt, Rinehart & Winston, New York 1973
  • Annete Kuhn, Women’s Pictures Feminism and Cinema, Routledge and Kegan Paul, London 1982
  • E. Ann Kaplan, Women and Film, Routledge, London 1990

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *